Κάθε μέρα,
όλη η Θεσσαλονίκη
στα χέρια σας

Είστε εδώ

Δημοσίευση: 22.02.2013

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΝΕΑ ΖΩΗ ΑΠΟΚΤΑ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΣΤΗ ΧΑΡΙΛΑΟΥ

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΒΑΡΗΜΕΝΗΣ ΣΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΙΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΣΣΕΣ ΜΑΡΙΝΑ-ΙΩ ΤΖΑΝΝΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΦΟΥΚΑ ΚΑΙ ΠΛΕΟΝ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ "ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΧ4".

Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΠΟΥ ΜΕΛΕΤΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΥΟ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΣΣΕΣ, ΠΟΥ ΒΡΑΒΕΥΤΗΚΑΝ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ, ΠΕΡΙΚΛΕΙΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΔΟΥΣ ΜΑΡΑΣΛΗ, ΦΑΙΔΡΑΣ, ΑΤΡΕΙΔΩΝ ΚΑΙ ΑΛΚΥΟΝΗΣ.

ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΥΣ, υπόγεια πάρκιγκ, αλλά και χώρους στάσης, συνάθροισης και παιχνιδιού σχεδιάζεται να αποκτήσει τμήμα της περιοχής της Χαριλάου, στην πυκνοδομημένη πέμπτη δημοτική κοινότητα της Θεσσαλονίκης.

Οι προτάσεις για την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση τής επιβαρημένης σήμερα περιοχής ανήκουν στις αρχιτεκτόνισσες Μαρίνα-Ιώ Τζάννες και Κατερίνα Φούκα και πλέον βρίσκονται στα χέρια του δήμου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του διαγωνισμού "ΘεσσαλονίκηΧ4".

Όπως εξηγεί ο αντιδήμαρχος Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Ανδρέας Κουράκης, πρόκειται για τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών, τον οποίο προκήρυξε ο δήμος Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τον φορέα "Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων και Αναπλάσεις (ΕΑΧΑ ΑΕ)", με σκοπό να προκύψουν προτάσεις για την ανάπλαση περιοχών που χαρακτηρίζονται από υποβαθμισμένο αστικό περιβάλλον. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός, σύμφωνα με τον κ. Κουράκη, είναι συνολικού κόστους 76.444 ευρώ και χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το "Πράσινο Ταμείο" του ΥΠΕΚΑ.

ΔΙΚΤΥΟ ΠΕΖΟΔΡΟΜΩΝ

Η περιοχή της Χαριλάου που μελετήθηκε από τις δύο αρχιτεκτόνισσες, που βραβεύτηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου διαγωνισμού, περικλείεται από τις οδούς Μαρασλή, Φαίδρας, Ατρειδών και Αλκυόνης. Μια από τις κεντρικές προτάσεις που διατυπώνουν οι μελετήτριες είναι η πεζοδρόμηση των οδών Αμφιτρίτης και Αδριανουπόλεως, με σκοπό να παραμεριστούν τα αυτοκίνητα, για να δώσουν τη θέση τους στους πεζούς και τους ποδηλάτες.

Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα έλλειψης θέσεων στάθμευσης, το οποίο δημιουργείται με την κατάργηση της κίνησης των αυτοκινήτων στην επιφάνεια των οδών, προτείνεται η δημιουργία ενός υπόγειου χώρου. Σύμφωνα με τη μελέτη που έχουν συντάξει οι Μαρίνα-Ιώ Τζάννες και Κατερίνα Φούκα, στην επιφάνεια του εδάφους έχουν προβλεφθεί σχισμές που θα αφήνουν το φως του ήλιου να περνά σε αυτόν τον υπόγειο χώρο, ώστε να ελαχιστοποιείται η ανάγκη τεχνητού φωτισμού.

ΧΩΡΟΙ ΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

"Η γειτονιά αποκτά νέα ζωή", περιγράφουν οι δύο μελετήτριες, σημειώνοντας ότι έχει ληφθεί ειδική μέριμνα, ώστε η υπό ανάπλαση περιοχή να καταστεί προσβάσιμη και φιλόξενη για τα άτομα με αναπηρίες, για τις μητέρες με τα καροτσάκια, αλλά και για τους ποδηλάτες.

Στο τμήμα της περιοχής της Χαριλάου μεταξύ της Μαρασλή, της Φαίδρας, της Ατρειδών και της Αλκυόνης προβλέπεται η διαμόρφωση χώρων στάσης, συνάθροισης και παιχνιδιού με καθίσματα, τσουλήθρες και κούνιες. Για τη διαμόρφωση της επιφάνειας του εδάφους χρησιμοποιείται ένα τσιμεντοειδές υλικό, το οποίο θα σηματοδοτεί τους χώρους κίνησης, κι ένα διάτρητο τσιμεντοειδές για τους χώρους στάσης, ενώ σε διάφορα σημεία θα τοποθετηθούν παρτέρια, τα οποία θα μπορούν να καλλιεργούν ελεύθερα οι κάτοικοι της περιοχής. Τα παρτέρια θα χρησιμοποιηθούν για να οριοθετηθούν δύο παράπλευρες ζώνες για την κίνηση των πεζών, οι οποίες θα θυμίζουν τα παλιά πεζοδρόμια. Επιπλέον, ανάμεσά τους θα προκύπτει μια κεντρική ζώνη, η οποία θα μπορεί να χρησιμοποιείται από τους ποδηλάτες αλλά και από τα οχήματα έκτακτης ανάγκης.

ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΣΤΕΝΟΤΗΤΑΣ των δρόμων, οι μελετήτριες προτείνουν την τοποθέτηση ελαφριών κατασκευών, που θα ακουμπούν στις αντικριστές πολυκατοικίες. Για τον σκιασμό της περιοχής σχεδιάζεται η τοποθέτηση βιοκλιματικών περσίδων, καθώς και αναρριχητικών φυλλοβόλων φυτών, τα οποία προτιμούνται, καθώς τον χειμώνα ρίχνουν τα φύλλα τους, αφήνοντας το φως του ήλιου να περνάει, ενώ το καλοκαίρι προσφέρουν πλούσια σκιά και ευνοϊκό μικροκλίμα. Οι ελαφριές κατασκευές που προτείνεται να διαμορφωθούν επιλέγεται να τοποθετηθούν σε διαφορετικά ύψη, ώστε να είναι διαπερατές από τον αέρα.